top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר הילה שרון-דוד

איך האישיות שלנו קשורה לפעילות גופנית?

עודכן: 15 בפבר׳ 2023

אני מצטערת, אבל כולנו קצת התבלבלנו... התבלבלנו במהות של פעילות גופנית. כשאנחנו חושבים על פעילות גופנית ייתכן ועולה לנו תמונה של חדר הכושר, אולי אנחנו חושבים על הליכה בחוץ, או שיעור יוגה ביתי. אנחנו עשויים לחשוב גם על פילאטיס, או פלדנקרייז או אולי שחייה בבריכה בקאנטרי... יכול להיות שקראנו איפשהו על נפלאות הריצה, ואולי אפילו ניסינו את זה פעם אחת, אבל מהר מאוד הבנו שזה פשוט נורא ומעולם לא טרחנו להמשיך... לא לרוץ, ולא להתאמן בכלל. אבל האם עצרנו לשאול את עצמינו- מהי הפעילות הגופנית המתאימה והנכונה עבורי?


להתרגש מפעילות גופנית

"כשאני רצה, אני מוציאה את כל החיות שלי מעצמי. זה כאילו שאני זקוקה לאנדרנלין הזה. יש משהו בריצה שנותן לי להרגיש יותר קרובה לעצמי, זה מה שאני צריכה, לזוז בקצב גבוה ולהרגיש את האנדרנלין".

במהלך לימודי הדוקטורט (Florida State University, FSU, USA), התעניינתי מאוד באופן בו ניתן לגרום לאנשים להתרגש יותר מפעילות גופנית ולאמץ הרגלי אורח חיים בריא כחלק בלתי נפרד מהשגרה. צורך זה נבע כנראה מהחוויה האישית שלי אודות הנפלאות של פעילות גופנית ועד כמה תנועת הגוף היוותה עבורי מזור ומרפא בתקופות משמעותיות בחיי. זה לא שמייד התאהבתי בפעילות גופנית, אבל בגיל 19, אחרי כמה שבועות של ריצה משותפת עם חברה, פתאום משהו בי החל להשתנות... פתאום התחלתי להינות מרגשות כל כך חיוביים, מגילוי של עוצמות פנימיות שלא הכרתי, והתחלתי להתמכר להרגשה הטובה (צפו בהרצאת TED שלי בנושא). אבל היו כמה אלמנטים שגרמו לי להתאהב בפעילות גופנית... היא כנראה התאימה לאישיות שלי....


מה זאת אומרת? אימון גופני מותאם לאישיות

כשהתחלתי להתאמן באופן קבוע, בחרתי באימון בעצימות יחסית גבוהה, במהירות משתנה, קרי אינטרוואל או בשמו העברי "אימון הפוגות". את האימון הייתי מבצעת בהליכון בחדר הכושר כשאני שולטת במהירויות- מעלה מדיי שתי דקות למהירות 12 קמ"ש ומורידה לאחר 2 דק' למהירות 6 קמ"ש. האימון היה קצר וממוקד (עד 35 דק') ובדרך כלל הייתי מבצעת אותו לצד חברה. כמה מאפיינים מרכזיים של אימון זה למעשה יכולים להסביר למה התחברתי אליו ומדוע עד היום אני מתמידה בו- כמי שמאופיינת בצורך גבוה בשינויים ותנועה, באנרגיה יחסית גבוהה ובצורך חברתי גבוה, אימון זה סיפק לי למעשה את הצרכים האישיים שלי... מתחילים להבין איך זה עובד?


כשמבינים מה אנחנו צריכים- האימון הופך מותאם אישית למאפיינים

במשך שנים של לימודים למדתי רעיון אחד מאוד חשוב – אנשים מתמידים בפעילות גופנית וחשים מוטיבציה לאורך זמן בשתי נסיבות עיקריות:


(1) כאשר הם מוצאים משמעות לפעילות גופנית שהיא מעבר למטרות הגופניות והכושר (לדוגמה, להפחית לחצים, להיות יותר אנרגטי, לשמור על איכות חיים גבוהה).


(2) כשהם מוצאים את האימון המתאים להם- סוג הפעילות הגופנית שגורמת להם לשגשג וליהנות- כן, יש דבר כזה.


בפוסט זה אתייחס בעיקר למקור המוטיבציה השני. כשאנשים מוצאים את הפעילות הגופנית הנכונה עבורם, הפעילות הגופנית הופכת למשהו מרגש, משהו שנהנים לעשות, לא בגלל שמישהו אחר אומר ש"כדאי" או "כי זה בריא", אלא פשוט כי זה כיף. זה יכול לקרות כשהאימון הגופני פוגש את הצרכים, המאפיינים וההעדפות האישיות שלך.






כשזה מגיע לאוכל, או דברים אחרים כמו ביגוד, או אפילו עיצוב הבית שלנו, אנחנו מכירים היטב את ההעדפות שלנו. אנחנו יודעים מהו הסגנון האהוב עלינו ולרוב עושים בחירות על פי סגנון זה. ההתפתחות של הטעם האישי שלנו מתרחשת על סמך ניסיון עבר, מה נעים לנו לעומת מה לא נעים לנו, מה מרגש אותנו לעומת מה שפחות, ולאחר מספר התנסויות נעימות אנחנו מתוודעים לאותה העדפה אישית ודבקים בה בבחירות היומיומיות שלנו. העדפות אלו מושפעות משני גורמים עיקריים- הסביבה שלנו, האנשים איתם גדלנו, או סובבים אותנו, תוכניות הטלוויזיה או המגזינים שאנו נחשפים אליהם, והתרבות הכללית שבה אנו חיים. הגורם השני, מקורו בתוכנו- באישיות שלנו.


האם את.ה מכיר.ה את עצמך מספיק טוב כדי לבחור סגנון אימון מועדף?

האישיות שלנו משחקת תפקיד חשוב בהגדרת הבחירות היומיומיות שלנו וההעדפות שלנו. בהקשר של פעילות גופנית, רעיון זה מגובה במחקר רחב היקף על הקשר בין אישיות לבחירות בריאות ופעילות גופנית במיוחד (e.g., Lewis et al., 2011). לדוגמה, ממצאים מראים שככל שאדם מוחצן יותר (כלומר, חברותי, אימפולסיבי, דברן וכו') כך גדלים הסיכויים שהוא או היא ייהנו מאימון בעצימות גבוהה או ספורט אתגרי. בנוסף, ממצאים מראים שספורטאים רבים הינם בעלי נטייה למוחצנות לעומת מופנמות.


עוד נמצא כי ככל שאדם יהיה מאורגן יותר ויעדיף לתכנן מראש, סיכוי גבוה יותר שהוא ייצמד לשגרת אימונים קפדנית מאוד. אנשים בעלי נטייה לקושי ביציבות רגשית עשויים להפגין התנהגויות התמכרות ביחס לפעילות גופנית, ואנשים בעלי נטייה לפתיחות, עשויים להעדיף יותר גיוון במהלך באימון וישמחו להחליף תוכניות אימון באופן יחסית תדיר (ראו עוד מידע ב: Allen & Laborde, 2014).


זיהית את עצמך בחלק מהתיאורים?

ייתכן שיכולת להזדהות עם חלק מהתיאורים וללמוד כבר מה עדיף עבורך בבואך לבחור אימון גופני. יחד עם זאת, ממליצה לקחת כמה רגעים לעצמך כדי לנסות ולהבין מה את.ה באמת אוהבים. איזה סוג אימון עושה לכם טוב? איזו סביבה מתאימה בשבילכם, בחדר הכושר? בחוץ? בבית? האם מתאים לכם יותר להתאמן לבד או בקבוצה?... כדי לענות על חלק מהשאלות הללו, רשמו לכם את חמשת תכונהות האופי המרכזיות שלכם ונסו לחשוב איזה סגנון אימון הכי יתאים לתכונות שציינתם.


רוצים לשמוע עוד? צרו איתי קשר לבניית תכנית אימון גופני מותאמת לאישיות וההעדפות שלכםן

ד"ר הילה שרון דוד

פסיכולוגיית ספורט | אימון גופרגש |אישיות | פעילות גופנית | מוטיבציה

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page