top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר הילה שרון-דוד

להתאמן נגד חרדה? יש דבר כזה

התקפי חרדה הם כבר מזמן לא מילה גסה עם מחקרים המצביעים על שכיחות של יותר מ-30% מהאוכלוסיה ובמיוחד בקרב צעירים (18-24). אז מה אפשר לעשות? חברות התרופות ולפעמים גם רופאים או פסיכולוגים באסקולה הקונבנציונאלית עשויים להצביע על תרופות... אבל יש תרופה אחת- יותר מוכחת מכל כימיקל- פעילות גופנית! אז איזו כדאי לעשות? מתי? ובאיזה אופן? בכתבה הבאה!


מה קורה בגוף בזמן החרדה?

דופק מוגבר, קושי לנשום, סחרחורת, כאבי בטן, זיעה קרה, תחושה שהעולם מסתובב כל אלו הם חלק מהתסמינים של תופעת התקפי חרדה. התקף חרדה לרוב מתרחש בעקבות אירוע שהגוף והמוח מפרשים כ"איום ממשי" על הביטחון שלנו. מה שלפני אלפי שנים נוצר כמנגנון הגשה הישרדותי, מלווה אותנו היום באירועי חיים שגרתיים כמו לקראת ראיון עבודה, אירוע חשוב במשפחה, או אפילו באופן לא צפוי עם כניסה למקום לא מוכר....

בזמן העוררות הפיזיולוגית- אנחנו רוצים לאמן את הגוף להתמודד עם תחושת האיום הגדולה שמאיימת להשתלט.

איך נעשה זאת?


לאמן את הלב להתמודד עם החרדה!

למעשה, יש לנו שתי מערכות מרכזיות שכאשר נלמד לווסת אותן (ואפשר ללמוד זאת!) נוכל למתן את התקפי החרדה ולהחזיר לעצמינו את תחושת השליטה- מערכת הלב וכלי הדם ומערכת הנשימה!


הלב הוא האיבר המרכזי ביותר בגוף דרכו אנחנו יכולים לווסת את החרדה מכיוון שהוא למעשה אחראי הן על מערכת הנשימה ויש לו מעורבות מכרעת ביותר על לחץ הדם ותחושת העוררות. היכולת לווסת את דופק הלב המוגבר והעלייה החדה בדופק שנוצרת בעקבות תחושת איום היא קריטית בהפחתת התקפי חרדה.

לכן- בכל הזדמנות שאנחנו מאמנים את הלב לווסת את תחושת העוררות המוגברת- כלומר, לשלוט בדופק הלב ולווסת את הדפיקות המואצות, אנחנו מקבלים תחושה גבוהה יותר של שליטה, גופנית ונפשית, שתסייע לנו להפחית את החרדה. אז איך מאמנים את הלב?


אימוני אינטרוואל- מזה אומר?

לאמן את הלב משמע שאנחנו יוצרים באופן מכוון הזדמנויות שבמהלכן אנחנו מעלים דופק ולאחר מכן מורידים, בטווחי זמן משתנים. אימון מהסוג הזה נקרא אימון הפוגות- ובמילים אחרות אימון אינטרוואל. אימוני אינטרוואל הם אימונים שכוללים פעילות מחזורית לרוב, ויכולים להשתנות מבחינת טווח הזמנים, לדוגמא: 2 דק' ריצה (בקצב שנבחר מראש) ואז דקה הליכה, או לחלופין: 3 דק' רכיבה מהירה על אופניים, ואז 2 דק' של רכיבה איטית. במרווחים האלו שנוצרים בזמן ה"הפוגה", אנחנו למעשה מלמדים את הגוף, המוח ואפילו הנפש- לווסת את עצמם- כך שאנחנו לומדים לאט לאט, בכל אימון, לשפר את הוויסות הגופני באמצעות שינויים בדופק הלב.

זהו האימון המומלץ ביותר להפחתת התקפי חרדה.


אז איך עושים את זה?

מילת המפתח היא- בהדרגה! כל הכתבה שלפניכם מבוססת על ניסיון אישי לצד ידע מחקרי עשיר שהולך ומצטבר בשנים האחרונות לטובת אימוני הפוגות כתרופה טבעית נגד חרדה. הכי חשוב זה להתחיל בקצב שמותאם אליכם.

למשל- להתחיל מאימון של 20 דק' במהלכו תרוצו 2 דק' ותלכו 2 דק' לסירוגין.

לאט לאט, תוכלו לשחק עם המקצבים וטווחי הזמן של הריצה.


ניתן לעשות את אותו האימון ולהשיג אפקט דומה גם ברכיבה על אופניים, בסטפר, או בשחייה. העיקר זה להתחיל, ולהתמיד.


מה יגרום לכם להתמיד?

מהר מאוד תתחילו להרגיש את האנדרופינים ואת הסרוטונין- כימיקלים טבעיים שהמוח מייצר תורמים לתחושת האושר והאופוריה שלכם- ההרגשה הזו היא ממכרת ובאופן לא מפתיע- ככל שהכימיקלים האלו עולים- פוחתים כימיקלים המקושרים עם לחץ כמו למשל קורטיזול... הסוד הוא להתחיל ולהתמיד לפחות למשך 21 יום (לא צריך להתאמן כל יום, אפשר 3-4 פעמים בשבוע).

זוהי התרופה הטובה והטבעית ביותר נגד חרדה.


כי אימון גופני הוא כלי טיפולי שנמצא אצלך בידיים!


רוצה לדעת איזה עוד אימונים יכולים לעזור לך להתמודדות עם מצבים נפשיים ולהתחזקות מנטלית? מוזמנת לדבר איתי בפרטי!


ד"ר הילה שרון-דוד

מומחית בפסיכולוגיית ספורט ואימון גופני

מפתחת שיטת גופרגש לטיפול רגשי דרך פעילות גופנית

bottom of page