top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר הילה שרון-דוד

פסיכולוגיה של הספורט: עכשיו יותר מאי פעם

עודכן: 15 בפבר׳ 2023

אם יש משהו שלימדו אותנו אולימפיאדת טוקיו 2020 לצד תחרויות ספורט נוספות בשנתיים האחרונות, זה שמתח נפשי ומשברים מנטאליים לא פוסחים על אף אחד או אחת, גם לא על הטובים ביותר. סביב אולימפיאדת טוקיו, אשר התרחשה בצילה של מגפת הקורונה (דבר משמעותי בפני עצמו), החלו לא מעט מקרים של שבירה מנטאלית בקרב ספורטאים וספורטאיות לרבות סימון ביילס ונעמי אוסאקה, אך לא רק. אז פסיכולוגיית ספורט- למה עכשיו יותר מתמיד?!

פסיכולוגיה של הספורט- מה זה אומר?

פסיכולוגיה של הספורט הינה תחום מבוסס מדע ומחקר שמטרתו לסייע לאנשים בתחומי ביצוע מגוונים, ובפרט ספורטאים, להגיע לכדי מימוש פוטנציאל, כך שברגע האמת בעבודה, על המגרש, בצבא, או על הבמה, יוכלו להציג את הביצועים הכי טובים שלהם, ללא פחד!


פסיכולוגים.ות של הספורט, בשמם המוכר, הינם למעשה מומחים ומומחיות לביצועים ולעצמה מנטלית באמצעות כלים פסיכולוגיים ומוטיבציוניים שונים כמו ויסות עוררות, דיבור עצמי, הדמיה, תמיכה חברתית ועוד. פסיכולוגים של הספורט עוסקים בהיבטים התפתחותיים וחברתיים של השתתפות בספורט ומגוון תחומי ביצוע תוך מתן מענה מערכתי לסוגיות הקשורות לשיפור ביצועים והפחתת לחצים, הן לספורטאים והן לגורמים נוספים בסביבה הספורטיבית (למשל, מאמנים, מנהלים, הורים). התהליך הייעוצי עשוי לפנות למגוון רמות וגילאים, החל מילדים, בני נוער ועד לספורטאים מקצועיים, אולימפיים וספורטאי עילית (APA, 2022).

דוגמאות מאולימפיאדת טוקיו

סימון ביילס נחשבת לאחת מהמתעמלות הגדולות בכל הזמנים עם ניצחונות כמעט בכל תחרות ותחת שיאי לחץ עצומים. היכולות הפיזיות והמנטאליות שלה הולכות לפניה ומהוות חלק ממה שהפך אותה למודל עבור רבים. עם זאת, ביילס עברה לא מעט תהפוכות בשנים האחרונות, מבחינה אישית ומשפחתית לרבות התעללות מינית מרופא בנבחרת המתעמלות, האשמה ברצח של אחיה, ועוד, אשר בסופו של דבר כנראה הוסיפו ללחץ המנטאלי הרב שהכריע אותה והוביל לפרישתה מגמר התעמלות הנשים באולימפיאדת טוקיו תוך שהיא מקשרת זאת באופן גלוי ואמיץ למצבה הנפשי.


באופן דומה, הודיעה נעמי אוסקה, הטניסאית המוכשרת ובין הטובות כיום בעולם, כי היא פורשת מתחרות הרולאן גארוס היוקרתית ב-2021, באופן שהותיר לא מעט אנשים וגורמי מקצוע המומים. נעמי הודיעה, כמו ביילס, כי הבריאות הנפשית חשובה לה יותר מכל ולאחר תקופות לא פשוטות של דיכאון, היא החליטה לפרוש. מצבה הנפשי של אוסקה בלט גם באולימפיאדת טוקיו ממנה הודחה בשלב מוקדם מהצפוי.


ביילס ואוסקה הן לא ספורטאיות העילית הראשונות שחוות משבר מנטאלי ברגעי השיא של תחרויות אולם הן כן מובילות מהפכה משמעותית בניפוץ הסטיגמה אודות הבריאות הנפשית של ספורטאים והאפשרות לקחת הפסקה לשיפור ושיקום מצב הנפש, כאמצעי לחיזוק הגוף. בכך, הן מדגישות את החשיבות בפנייה לגורמי מקצוע חיוניים, כמו פסיכולוגים של הספורט, כדי להגביר את החוסן הנפשי וכשירותן הפיזית והמנטלית להתמודד עם מכלול הלחצים והאתגרים המגולמים בצורך להציג ביצוע מיטבי.


sports. Athletes' mental health


פנייה לפסיכולוג.ית ספורט כרפואה מונעת

ממש כשם שאנחנו לא רוצים להמתין למחלה שתתקוף את מערכות הגוף כדי להתחיל לטפל בגופנו, כך גם איננו רוצים לחכות ללחץ או משבר מנטלי בסביבת הביצוע שיכריעו אותנו כדי ללכת להתייעץ עם פסיכולוג של ספורט וביצועים. תחרויות ואימונים בתחום הספורט, כמו גם הצורך להציג ביצועים מיטביים עבודתם של רופאים, שחקנים, זמרים או אנשי צבא, יכולים להציף לא מעט לחצים, אתגרים, שיכולים להתבטא בגוף (תחושת מחנק, כאבים בחזה, כאבי ראש, עייפות) ובנפש (חוסר ריכוז, מחשבות שליליות, כבדות מנטלית, חוסר מוטיבציה ועוד).


על מנת לתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום, על הפרט לסגל לעצמו מיומנויות שיסייעו לו להתמודד עם מגוון האתגרים הגלומים בביצועים כך שיוכל להפוך לעמיד יותר בפני לחצים שונים ואף ללמוד לצמוח מהם באמצעות כלים כמו שינוי גישה, פיתוח יכולת הויסות הרגשי ואימוץ מיונויות הפחתת וניהול לחצים בהם פסיכולוגים.ות של הספורט מתמחים. מיומנויות אלו ניתנות ללמידה ופיתוח ממש כשם שנעבוד על שרירים מסוימים בגוף. המוח שלנו לומד מהר ולכן תהליכים להעצמה מנטלית, כל עוד מתמידים בהם, יכולים לבוא לידי ביטוי בשיפור ביצועים באופן יחסית מהר.


psychological support for mental health
psychological support for mental health


פסיכולוג.ית הספורט עושה שימוש בשיטות מבוססות ומבוקרות היטב שנבחנו לאורך שנים והוכחו יעילות במגוון תחומי ספורט וביצוע (לקריאה נוספת ראה מאמר). מיומנויות אלו מבטיחות שמי שמחפש שירותים להעצמת ביצועים, מוטיבציה והעצמה מנטלית, יקבל אותם מאנשי מקצוע מוסמכים.


היום אנחנו כבר יודעים ומבינים שכולנו, כולל הטובים והמקצועיים ביותר מתמודדים עם לחץ סביב העבודה והצורך להיות הישגיים, ובעלי יכולות גבוהות בתחום הביצוע שלנו. פנייה לפסיכולוגים.ות של הספורט יכולה לסייע להוציא לאור את האיכויות שגם כך גלומות בנו- אך לא תמיד אנו מצליחים לגשת אליהן נוכח חסמים שונים עמם פסיכולוג.ית הספורט למד ויודע כיצד להתמודד. מימוש פוטנציאל גלום בעבודה מנטלית עמוקה!


מחפשים פסיכולוג.ית בתחום הספורט? פנו אליי בפרטי

ד"ר הילה שרון דוד

אימון גופרגש | פסיכולוגיית ספורט | בריאות נפשית

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page