ד"ר הילה שרון-דוד

23 מאי 20233 דקות

גוף עוצמתי: חיזוק דימוי גוף חיובי דרך ספורט

עודכן ב: 31 מאי 2023

איך ליצור דימוי גוף חיובי בעולם רווי מסרים סותרים על אידיאל הגוף הנשי והגברי? כשהשיטוט במדיה חושף אותנו לתכנים המעודדים רזון ומודלים לא מציאותיים? ואפילו אנשים סביבנו שלא חוסכים בדעות והערות לגבי איך שהגוף שלנו נראה... הנה כמה טיפים ליצירת דימוי גוף חיובי ואיך אפשר להשתמש בפעילות גופנית ככלי ליצירת דימוי גוף גמיש ובריא.

דימוי גוף חיובי; פעילות גופנית; גמישות מחשבתית; ערך עצמי

דימוי דוף חיובי | ד"ר הילה שרון דוד | טיפול רגשי דרך אימון גופני

גוף עוצמתי דרך ספורט

מחקרים מראים שלספורט תפקיד מכריע ביצירת דימוי גוף חיובי- כזה אשר מאפשר קבלה והכלה של הגוף על שלל תפקודיו, צורותיו ומאפייניו ללא תלות בנראות חיצונית. באמצעות הספורט, אנו הופכים להיות חיוניים יותר, חזקים יותר פיזית ומנטאלית ואפילו, לומדים לפתח ערך עצמי גבוה ומיטיב- שעוזר לנו להעריך את מה שיש בנו, מבפנים ומבחוץ. אז איך אפשר להעצים את היתרונות שיש לספורט על יצירת דימוי גוף חיובי? הנה כמה טיפים

טיפ #1: תמצאו את התשוקה שלכם לספורט

כדי באמת להעצים את הגוף והנפש במהלך ההשתתפות בפעילות גופנית, חשוב לבחור בסוגי אימון שבאמת מעניינים אותך ומביאים לך שמחה. כשאנו עוסקים בפעילויות שנהנים מהם, קל יותר לטפח דימוי גוף חיובי.

חשוב גם להסיט את הקשב משאיפה לגוף "מושלם" ובמקום זאת לתעדף הנאה מהפעילות והיתרונות הבריאותיים שלה. שימו לב לאופן בו ספורט גורם לכם לחוש חזקים, נמרצים ובטוחים, במקום להתמקד אך ורק במראה החיצוני.

טיפ #2: תכירו תודה על הגוף המתפקד וחיוניותו

הכרת תודה לגוף על שלל תפקודיו ונפלאותיו זה מפתח ליצירת דימוי גוף חיובי וחיזוק ההנאה מהתהליך הספורטיבי. בפעם הבאה שאתם יוצאים לאימון, ברכו את הגוף והודו לו על הטוב שהוא מאפשר לכם. הכירו תודה על היכולת לנוע במרחב, לקפוץ, לזוז, ואפילו ללכת באיטיות או רק להתנועע באופן שאתם מסוגלים. כל מלאכת התנועה היא פלא שיש לחזק כדי לחזק את עצמינו ואת הגוף היר שלנו. כמו כן- תנו לגופכם לנוח כחלק משגרת הכושר. טיפול בצרכי הגוף, כולל תזונה נכונה, הידרציה ושינה מספקת, חיוני לשמירה על דימוי גוף חיובי ורווחה כללית.

טיפ #3: הגדירו מטרות מציאותיות ושבחו את עצמיכם על הדרך

הגדירו מטרות ריאליות וניתנות להשגה שאינן קשורות למראה הפיזי. לדוגמה, שאפו לשפר את הביצועים שלכם, להגביר את הסיבולת או לשלוט במיומנויות חדשות. התמקדות ביכולות ובהישגים שלך יכולה להגביר את ההערכה העצמית ואת הביטחון בגוף. שימו לב שאתם חוגגים ניצחונות קטנים לאורך מסע הכושר שלכם. הכירו והעריכו את השיפורים במיומנויות, בכושר העמידה וברווחה הכללית שלכם. זכרו שההתקדמות היא אישית, וכל צעד קדימה הוא משמעותי.

טיפ #4: לפני שניגשים למראה- עצרו

מחקרים מראים שמצד אחד- מראה יכולה להיות מתגמלת ולהרים לנו את הביטחון העצמי בזמן אימון (Sharon David et al., in press) אך בקרב אנשים מסוימים, במיוחד כאלו הנוטים לחשש ממה יחשבו עליהם ואיך הם נראים בעיני אחרים- המראה יכולה להיות הרסנית. לכן- חישבו פעמיים לפני שאתם מציצים במראה תוך כדי אימון. אם אתם יודעים שהמראה עלולה להעלות רגשות שליליים ותחושת השוואה לאחרים שאיננה מיטיבה איתכם, ביחרו מיקום אחר, וליהנות מהאימון ללא הצורך בחיזוק חיצוני.

טיפ #5: תרגלו חמלה עצמית כלפי הגוף

היו אדיבים לעצמכם ואמצו קבלה עצמית. התייחסו לגוף שלכם בכבוד, הקשיבו לצרכיו והימנעו מדיבור עצמי שלילי. זכרו שגופו של כל אחד הוא ייחודי, והשוואות אינן פרודוקטיביות או בריאות. שלבו טכניקות מיינדפולנס בפעילויות הספורט או הגופניות שלכם. שימו לב לרגע הנוכחי, התמקדו איך הגוף שלכם מרגיש, והעריכו את התנועה והכוח שהוא מספק לכם.

טיפ #6: גוונו את נקודת המבט

אחד הגורמים שמקדמים דימוי גוף חיובי באופן אישי וקולקטיבי זה יצירת מודלים מגוונים של צורות גוף ויופי. נסו לבחור בספורט ובפעילויות גופניות המקדמות גיוון והכלה בגוף. חפשו מודלים לחיקוי וספורטאים בצורות גוף, גדלים ורקעים שונים כדי להרחיב את נקודת המבט שלכם ולאתגר את תקני היופי החברתיים אליהם אתם שואפים. ככל שהמנעד רחב- נוכל להסיר מעלינו איומי דימוי גוף נוכח אידיאלים לא מציאותיים מהמדיה.

טיפ #7: ביחרו סביבה מתגמלת

הקיפו את עצמכם באנשים תומכים ובעלי דעות דומות ביחס לסוגי גוף מגוונים והעצמתם, כך שיעריכו אתכם על כישוריכם ומאמציכם, ולא על המראה שלכם. חפשו קהילות, מועדונים או צוותים המקדמים את ההכללה ומתמקדים בצמיחה אישית במקום בהשוואה. כמו כן, נסו לבחור סביבת אימון שאתם מרגישים בה בנוח ושהיא הטרוגנית מספיק כדי לקדם את כל סוגי הגוף- כולל את הגוף שלכם באשר הוא.

זכרו, יצירת דימוי גוף חיובי הוא מסע שלוקח זמן וסבלנות. היו אדיבים לעצמכם, תהנו מהתהליך ואמצו את היתרונות הרבים שספורט ופעילות גופנית יכולים להביא לרווחתם הכללית.

פיתוח דימוי גוף חיובי הוא אפשרי בכל גיל ובכל מצב. להתייעצות או קביעת תהליך גופרגש לפיתוח דימוי גוף חיובי דרך ספורט ושיח רגשי פנו אליי לפרטים.

ד"ר הילה שרון-דוד

מומחית לשינוי התנהגותי, פסיכולוגיה של הספורט ואימון גופרגש.

    180
    0